Există o logică ce guvernează inclusiv aparent liberalul domeniu al publicităţii, conform căreia sunt de aşteptat reacţii adicacente ori de câte ori plasezi pe un poster o femeie sau un bărbat într-o postură provocatoare (cu atât mai mult nud) şi mai ales dacă această postură nu pare a avea prea mare legătură cu produsul promovat. Este şi cazul reclamei de faţă care o are ca protagonistă pe
Mihaela Rădulescu, o femeie cu pretenţii de doamnă bine şi caritabilă. Mihaela Rădulescu goală, cu deja intens parodiaţii chiloţi roşii, explicându-ne că am putea fi ajutaţi să ne lăsăm de fumat. Ştiu, se vor trezi unii care să îmi explice că o vreme
pin-up-ul a funcţionat perfect mai cu seamă financiar şi că cele scrise mai sus nu ar avea logică. O clipă, vă rog! Eu nu am auzit până acum nici o "sosie" desenată de-a lui Bettie Grable să se revolte pentru luarea în derâdere a rolului său publicitar. De regulă rolul unei pin-up girl era acela de a excita vizual, prin intermediul aspectului
provocator transmiţând un mesaj pozitiv şi caraghios cu privire la produsul promovat.
Întrebare: dacă nu ar exista textul de mai sus, la ce ar trebui noi să deducem că face reclamă Mihaela Rădulescu din imagine? Nu la lenjerie, nu la şampon sau vopsea de păr, nu la vreo sală de fitness. Sună a reclamă nonprofit. Măcar de-ar fi fost aşa. Consorţiul Seaview, cu Elan Schwartzenberg, soţul Mihaelei Rădulescu acţionar principal a câştigat licitaţia campaniei de informare "Stop Fumat", instrumentată de Institutul „Marius Nasta“, campanie valorând 800.000n Euro. Deci nimic nonprofit! Se motivează că această alegere ar avea la bază câteva oferte atractive din partea celor de la Seaview: spaţiul mare de afişare la un preţ rezonabil şi imaginea soţiei lui Schwartzenberg la acea oră, Mihaela Rădulescu, chiar şi acum parteneră în această afacere. S-a considerat de către comisia care a validat această ofertă că prin această campanie românii ar fi mult mai uşor convinşi să apeleze la doctor pentru a se lăsat de fumat.
Potrivit informaţiilor publicate pe www.e-licitatie.ro, Seaview s-ar angaja să ofere „servicii de creaţie şi producţie spoturi radio şi tv, realizare afişe, producţie şi montaj printuri, închiriere suport publicitar indoor şi outdoor, conform caietului de sarcini“. Cu alte cuvinte, în curând o vom auzi pe Mihaela Rădulescu, în conformitate cu natura afişului oftând orgasmatic: "
vai vai vai, lăsaţi-vă de fumat că provoacă impotenţă şi..." La ce altceva să te aştepţi de la o domniţă doar în chiloţi care te conjură să apelezi la un medic! Şi glumiţa însoţitoare este în ton cu imaginea, care îndeamnă la completări, dat fiind că nu transmite oricum nimic.
Înţeleg că revolta "divei" nu ar fi fost neapărat orientată împotriva "defăimătorului" ci a celor răspunzători de emisiunea "Şcoala vieţii" de la Antena 2 (colegi de trust cu Mihaela Rădulescu), respectiv Andrei Vulpescu şi Amy Thera, care au difuzat în timpul ediţiei din 9 septembrie parodia de afiş. "Promit să ţi-o sug facă te laşi de ţigări" li s-a părut celor doi mai sus încriminaţi că ar face parte din conceptul original care a câştigat licitaţia. Reacţia telefonică a Mihaelei Rădulescu la adresa acestora a fost: „Din punctul meu de vedere sunteţi foarte neserioşi şi neprofesionişti. Nu am ce să discut cu voi. Îmi pare rău că lucrez cu voi în acelaşi trust“, gurile rele spunând că după incident Rădulescu a ameninţat conducerea postului cu demisia. Amy Thera se scuză motivând cu profesiunea de credinţă a jurnalistului: "aflarea adevărului". „Se pare că nu am verificat această informaţie, însă e foarte bine că am clarificat“. Să nu credeţi că Mircea Badea a fost mai prejos. În egală măsură vânător de senzaţional, Badea s-a comportat la fel de vocal ca şi colegii săi, monologând îndelung pe această temă. Realizatorul parodiei, Vali Petcu declară că ar fi vorbit cu Vulpescu care se disculpă spunând că imaginea cu pricina i-a fost necunoscută până la intrarea în direct. Păi mai mult neprofesionalism ca în acest caz nici că ar fi putut fi îngăduit din partea unui jurnalist, prin urmare demiterea celor doi mi se pare că se încadrează în limitele firescului.
În orice caz, PR-ul celor de la Seaview este principalul vinovat de acest accident, nemairămânându-le decât să justifice cu conceptul care i-a îndemnat să aleagă să se debaraseze de textul promoţional, al naibii de simplu de improvizat la o privire lucidă: "nu fuma, uită-te ce bine arată o nefumătoare". Dar ei nimic, nu şi nu. Şi iată roadele. Noi să fim sănătoşi, aşa fumători cum suntem noi, pentru că la cap se pare că suntem cu mult peste cei care conduc această campanie. Acum mai există şi varianta unui sabotaj, care nu trebuie exclusă, dat fiind că este posibil ca printre cei care au lucrat la acest "produs" să se numere şi ceva fumători revoltaţi împotriva discriminărilor la care au fost supuse în ultimii ani campaniile de promovare a ţigărilor. Nocive sau nu, să fim corecţi cu toţii şi să recunoaştem că mâna întinsă celor ce luptă împotriva fumatului a dus la cretinizarea mesajului până într-atât încât nu a mai rămas nimic de comentat. The rest is silence.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu