"Restul e tăcere" este propunerea României prin intermediul Centrului Naţional al Cinematografiei la Oscar. Vorbim de data aceasta despre un film care depăşeşte toposurile naţionale aproape brand cinematografic îmbrăţişat de regizorii "noului val" românesc, un film hollywoodian prin realizare de ansamblu şi european prin background. Nu voi exclude din această evaloare mijoacele tehnice, bugetul de 2,4 milioane de euro fiind cel mai mare din 1989 încoace spunând totul despre implicarea realizatorilor. Am spus-o în repetate rânduri că pentru a câştiga notorietatea meritată filmului românesc îi lipseşte limbajul occidental şi iată, filmul lui Nae Caranfil reuşeşte să deschidă şi celorlalţi regizori români calea spre recunoaşterea internaţională. De aproape două decenii criticii străini s-au obişnuit să privească cu o anumită reticenţă filmul românesc, graţie eternelor toposuri sociale promovate, în mare parte străine lor. Prin urmare, "Restul e tăcere" are meritul de a dezgheţa ideile preconcepute ale occidentalilor cu privire la viziunea cinematografică dintr-o ţară autocaracterizată prin: maidanezi, aurolaci, corupţie, aprincipialitate, nostalgie şi trimiteri la un regim trecut pentru care se părea că nu ar fi existat leac. Filmul de faţă integrează a rebours România în circuitul valorilor internaţionale, evadând din contemporaneitate fără a face un apel desuet la nostalgie. Nu este necesar autocontrolul din partea spectatorului prin intermediul repetării obstinante a sintagmei "România interbelică, România interbelică, România interbelică, România interbelică, România interbelică, România interbelică, România interbelică", atmosfera aproape atemporală cucerindu-te de la primele secvenţe, aidoma unui ritual de iniţiere ireproşabil condus.
Nu pot ignora jocul actoricesc remarcabil al lui Ovidiu Niculescu şi al Ioanei Bulcă, a cărei prezenţă, deşi scurtă va conferi filmului un echilibru dramatic necesar, înaintea finalului oarecum condensat. Secvenţa discuţiei dintre Aristizza (Ioana Bulcă) şi Grig, pe un fundal muzical demn derulării imaginilor cu mari vedete ale Hollywoodului, genul Telecinemateca (pentru cine şi-o mai aminteşte) merită să fie revăzută în cadrul decernării festive a premiilor Oscar, în timp ce "echipa" cîştigătoare se reuneşte pentru a urca pe scenă şi a culege laurii. Urmăriţi-o pe Ioana Bulcă, explozivă, aproape desprinsă din tragedia greacă, după o viaţă dăruită filmului şi teatrului şi regretaţi că nu aveţi mai des ocazia să o urmăriţi în producţii cinematografice. Vizante este aşa cum ne-a obişnuit în filmele lui Nae Caranfil alchimic ca argintul viu, percutant şi pe deplin stăpân pe potenţialul său de "bombă comică", autocontrolat cu mare măiestrie. La pomul lăudat m-am dus cu sacul pe care a trebuit să îl urc la întoarcere într-o maşină. Mirela Zeţa fascinează deşi nu este exploatată la nivelul maxim al capacităţilor sale actoriceşti şi nu mă refer neapărat la burlescul personajelor interpretate în "Mondenii". Sensuală în adevăratul sens al cuvântului, Mirela Zeţa se poate lăuda cu debutul care nu va trece neobservat şi, de ce nu, în ultimă instanţă cu un crochiu şi un tablou, recompensă ce i se cuvine de fapt persuasiunii cinematografice a regizorului. Nu în ultimul rând, Mihai Sandu Gruia ne bucură privirile şi conferă culoare unui personaj iniţial gândit în cheie patetică. Mihai Sandu Gruia evită cu viclenie profesională soclul de marmură al patetismului.
"Deşertăciunea deşertăciunilor, zice Ecclesiastul, deşertăciunea deşertăciunilor, toate sunt deşertăciuni! "
"The rest is silence".
"Restul e tăcere" este, fără îndoială, filmul anului în România şi sperăm noi, şi filmul străin al anului în bătălia pentru Oscar. Nae Caranfil şi Mirela Zeţa vor fi prezenţi luni, 6 octombrie 2008 la Duna TV, invitaţi ai emisiunii "Duna Ter".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu