Cu 35.000 de lire sterline din partea unui organizator, cred că oricine ar fi vizitat fără prejudecăți ”Entropa”, cu toate stereotipiile sale jignitoare, cu toate autobahnurile sub formă de zvastică, rețelele de wc-uri turcești, trimitere ”murdară” la ”noile apeducte bulgărești” și deversările de urină baltică. S-ar presupune că numitul artist își asumă viziunea, fiind responsabil pentru percepția socio-politică a operei sale, iar dacă etnia sa este singura protejată, atunci se expune cu atât mai mult criticilor nemulțumiți. Nu mi se pare acceptabil însă să îți însușești banii aceștia, parte din ei aparținând chiar statelor umilite, motivația fiind fie una artistică, fie una nihilistă: vedeți dar derizoriul artei moderne! Dacă există vreo galerie care se oferă să expună opera lui Cerni, să o facă, dar locul ei nu trebuie să fie în nici un caz Consiliul Europei, este ca și cum aș plăti un artist să îmi facă portretul și acesta îmi oferă un tablou reprezentându-l pe Decebal trăgând la măsea.
Nu exclud nici argumentul politic și aceasta pare să fie marea problemă a Cehiei contemporane, acum când vreme de încă câteva luni mai deține încă președinția C.E. Guvernul Cehiei își cere scuze Bulgariei și celorlalte state ofensate, Cerni declară că dacă i se cere returnează banii. Probabil că cererile din partea statelor batjocorite trimise lui Cerni ar constitui pentru acesta platforma unei viitoare expoziții: ”milogindu-se să le redau demnitatea”. Derizoriul artei moderne. Suntem noi, europenii atât de altruiști și înțelegători încât să apreciem tupeul, impetuozitatea sau mintea sclipitoare ale lui Cerni în defavoarea fraudei, falsului și dezechilibrării unei stări europene și așa instabilă? Stăm mai bine ca americanii în ceea ce privește iertarea? Știe cineva răspunsul la întrebarea: ce s-a ales cu hackerul minor din SUA care a penetrat sistemele securizate NASA la majorat? Gurile rele spun că acestuia nu i s-ar fi permis niciodată să lucreze ”pentru sistem”. De ce? Pentru că ar fi considerat ”soi rău”.
P.S.
Apeductele nu au fost inventate de bulgari. Nici măcar castraveciorii ”bulgărești”. Cât despre ”brevetarea saramurii bulgărești”, încă nu mi-au ajuns la ureche zvonuri cu privire la o astfel de ispravă, dar dacă Cerni ar fi prezentat Bulgaria ca un imens borcan cu castraveciori murați parol că nu s-ar fi bășicat nimeni. Poate cel mult câteva gospodine care l-ar considera pe artistul ceh un plagiator.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu