Please allow me to introduce myself I'm a man of wealth and taste...

duminică, ianuarie 18, 2009

Note la scandalul ”Entropa” sau clipa de glorie a artei prenucleare

Revin la ”Entropa”, nu atât pentru că ar avea o oarecare însemnătate ci pentru că am o explicație de dat celor care m-au acuzat de subiectivism și obtuzitate în judecarea problemei în cauză. Consider că am o inimă deschisă și o minte deschisă, artifacte care îmi permit să tratez cu destulă obiectivitate subiecte litigioase ce îmi dau ghes, prin urmare, nu am prejudecăți! Să zicem ”Live and let live!” Problemele intervin atunci când se presupune despre mine contrariul. De pildă, în situația expoziției de la Consiliul Europei mi-am exprimat revolta și împotrivirea nu pentru că nu aș fi înțeles arta modernă sau nu aș da nici un fel de credit minimalismului în artă. Ar însemna să îi neg pe Brâncuși și pe Moore, pe Rodin și pe Mondrian și nu, nu este cazul. Arta modernă, (deși să fim serioși, modernismul s-a consumat de mult - poate chiar în Altamira), sau poate mai corect spus ”arta prenucleară” poate din partea mea să prospere mult și bine.

Cu 35.000 de lire sterline din partea unui organizator, cred că oricine ar fi vizitat fără prejudecăți ”Entropa”, cu toate stereotipiile sale jignitoare, cu toate autobahnurile sub formă de zvastică, rețelele de wc-uri turcești, trimitere ”murdară” la ”noile apeducte bulgărești” și deversările de urină baltică. S-ar presupune că numitul artist își asumă viziunea, fiind responsabil pentru percepția socio-politică a operei sale, iar dacă etnia sa este singura protejată, atunci se expune cu atât mai mult criticilor nemulțumiți. Nu mi se pare acceptabil însă să îți însușești banii aceștia, parte din ei aparținând chiar statelor umilite, motivația fiind fie una artistică, fie una nihilistă: vedeți dar derizoriul artei moderne! Dacă există vreo galerie care se oferă să expună opera lui Cerni, să o facă, dar locul ei nu trebuie să fie în nici un caz Consiliul Europei, este ca și cum aș plăti un artist să îmi facă portretul și acesta îmi oferă un tablou reprezentându-l pe Decebal trăgând la măsea.

Nu exclud nici argumentul politic și aceasta pare să fie marea problemă a Cehiei contemporane, acum când vreme de încă câteva luni mai deține încă președinția C.E. Guvernul Cehiei își cere scuze Bulgariei și celorlalte state ofensate, Cerni declară că dacă i se cere returnează banii. Probabil că cererile din partea statelor batjocorite trimise lui Cerni ar constitui pentru acesta platforma unei viitoare expoziții: ”milogindu-se să le redau demnitatea”. Derizoriul artei moderne. Suntem noi, europenii atât de altruiști și înțelegători încât să apreciem tupeul, impetuozitatea sau mintea sclipitoare ale lui Cerni în defavoarea fraudei, falsului și dezechilibrării unei stări europene și așa instabilă? Stăm mai bine ca americanii în ceea ce privește iertarea? Știe cineva răspunsul la întrebarea: ce s-a ales cu hackerul minor din SUA care a penetrat sistemele securizate NASA la majorat? Gurile rele spun că acestuia nu i s-ar fi permis niciodată să lucreze ”pentru sistem”. De ce? Pentru că ar fi considerat ”soi rău”.

P.S.

Apeductele nu au fost inventate de bulgari. Nici măcar castraveciorii ”bulgărești”. Cât despre ”brevetarea saramurii bulgărești”, încă nu mi-au ajuns la ureche zvonuri cu privire la o astfel de ispravă, dar dacă Cerni ar fi prezentat Bulgaria ca un imens borcan cu castraveciori murați parol că nu s-ar fi bășicat nimeni. Poate cel mult câteva gospodine care l-ar considera pe artistul ceh un plagiator.

Niciun comentariu:


Pleased to meet you, hope you guess my name...