Please allow me to introduce myself I'm a man of wealth and taste...

miercuri, iulie 15, 2009

PepsiCo, compania care a dilatat timpul

De trei zile-ncoace filmul nu-mi mai place, cam aşa ar trebui să îmi încep acest post, ceea ce şi fac. De trei zile-ncoace filmul nu-mi mai place. Îmi place în schimb altceva, să mă uit seara la CNN în timp ce scriu. O sursă inepuizabilă de informaţie, ca să nu spun că dacă reuşeşti să citeşti printre rânduri vei reuşi să afli anumite informaţii care altfel îţi vor fi livrate, evident împachetate mult mai comercial câteva zile sau săptămâni mai târziu. Aşa am aflat de pildă de Indra Nooyi. În două vorbe, născută în Tamil, India, doamna Nooyi este absolventă de chimie şi în management la Yale, cu un masterat în manageriat public şi privat. Din 1994 lucrează la PepsiCo, în 2001 fiind numită în funcţia de preşedinte al companiei. Nooyi s-a ocupat de strategia globală a companiei mai bine de un deceniu şi restructurând-o prin separarea restaurantelor sale şi includerea acestora în Tricon, ulterior Yum! În 1998 se implică în achiziţionarea Tropicana şi în fuziunea cu compania Quaker Oats, ceea ce a dus la preluarea de către PepsiCo a Gatorade. Din 2007 este cel de-al cincilea preşedinte executiv al PepsiCo în cei 44 de ani de istorie. Conform BusinessWeek, din 2000 venitul anual al companiei a crescut cu 72%, în vreme ce profitul net aproape că s-a dublat, ajungând în 2006 la 5.6 miliarde USD. În 2007 şi 2008 s-a aflat în topul celor mai "spectaculoase" 50 de femei iar în aceeaşi perioadă Time a inclus-o în topul 100 al celor mai influente persoane. În 2008 Forbes o clasa pe locul 3 la categoria "cea mai puternică femeie din lume".


Acum povestea de la CNN. PepsiCo intră puternic în Rusia. Să spunem că lucrul ăsta nu mă şochează. Nu mă şochează nici că se impune în Rusia pe fondul unor colosi ca IKEA care declară că se retrag pentru că nu consideră normal să îşi poleiască cu şpagă drumul spre glorie. Ei bine, şi vine în studio zâmbitoare Indra Nooyi, care este lăsată să spună două vorbe despre planurile de implementare PepsiCo în Rusia (fabrici, lanţuri de restaurante... tot tacâmul), după care i se pune întrebarea delicată: bine, dar vă aflaţi într-una dintre cele mai corupte ţări. Cum vă descurcaţi cu sistemul de şpăgi? Preşedinta răspunde candid şi cutremurător: îl ignorăm. Noi avem răbdare. Şi completează. Dacă un aviz ar trebui obţinut în 3 luni, noi calculăm o marjă de 7 luni. Prin urmare ce înţeleg eu de aici este că PepsiCo a dilatat timpul. Că PepsiCo, ca o companie cinstită care este ea, care din 1898 (1903 brevetată sub acest nume) până încoace a preferat să aştepte în loc să dea acolo o şpagă mică pentru un aviz şi nu o va face nici acum când oricine e gata să se vândă mult sub preţul pieţei, nu se grăbeşte. De ce oare cred eu că dacă în 7 luni gigantul american se va instala comod în Rusia, o va face exact la termenul pe care şi la programat şi nu cu 4 luni întârziere. PepsiCo nu se grăbeşte, acesta este mesajul public, investeşte în plină criză în ţările sărace şi unde, în Rusia, de unde vor fi aprovizionate toată ţările din zonă. Drăguţ nu? Şi să ne mai mirăm de ce Indra Nooyi se află în topul femeilor influente din lume?

Niciun comentariu:


Pleased to meet you, hope you guess my name...