Eroul lui Teodorovici, fără nume, ca în toate scrierile sale, iubeşte firesc, primordial, însă nu în paginile acestei cărţi. Aici este vorba despre potenţiale ”iubiri” care s-ar fi putut consuma în absenţa iubirii totale, consumate - logodnica sa, moartă într-un accident de maşină. Imaginea acesteia apare doar la nivel de relatare, ca o trecere în revistă a unui ”accident” aparent neimportant. Aparent neimportant pentru că de aici se trage întreaga stare de spleen, senzaţia de apropiat sfârşit şi inutilitatea unei vieţi căreia eroul îi supravieţuieşte la limită, povestire de povestire. Toate cele 11 povestiri respiră acelaşi aer, consumat, în aşteptarea celei de-a 12-a, poate stenică, gândindu-mă că aceasta va fi narată la prezent, poate la fel de fatalistă, consolidând premiza autorului că ”viaţa e deşertăciune”. Una dintre cele 11 ar putea fi Povestea de dragoste (Tramvaiul care cântă) însă certitudinile sunt excluse. Cititorul rămâne în aşteptarea Marii Poveşti de Dragoste. Aşadar, eroul din ”Celelalte poveşti de dragoste” este însurat cu o femeie pe care o ia de nevastă gravidă fiind, cei doi împărtăşesc o căsnicie pe butuci, cu relaţii adiacente şi de-o parte şi de alta (Scufundări, O noapte la hotel) şi cu un fiu, de dragul căruia se amăgesc mai departe cu dragostea (Scufundări). În cele din urmă, în comparaţie cu alte cupluri (Podul strâmb), cu ameninţări din trecutul soţiei (Copilul-lup). Uneori, de-a dreptul declarativ, Teodorovici eşuează din apocalipsa fiinţei în declaraţii de dragoste, aproape credibile, dacă povestirile nu s-ar lega nevăzut între ele, plătind tribut logodnicei moarte. Pe alocuri, fiinţa asta inexistentă şi poate tocmai din acest motiv bântuitoare îmi aminteşte de una similară, defuncta soţie a psihiatrului Sean din filmul ”Good Will Hunting” şi mă gândesc la dialogul dintre Sean şi Will, când primul se eschivează eliptic spunând ”she's dead”:
Sean: Maybe *you're* perfect right now. Maybe you don't wanna ruin that. I think that's a super philosophy, Will; that way you can go through your entire life without ever having to really know anybody...
Will: ...You ever think about gettin' remarried?
Sean: My wife's dead.
Will: Hence the word: remarried.
Sean: She's dead.
Eroul său trăieşte spleenuri bachice cu Cohen şi Jim Morrisson (Şobolanul e mai viu decât ţestoasa), vorbind aproape cu gura lui Salinger, trăieşte satisfacţia de a nu se fi făcut de râs alimentându-şi îndoielile (Lună plină), trăieşte deja-vu-uri cu sinucideri (Pe catalige), trăieşte fantezii romantice cu un alter-ego plătind pentru plusul de boemie (După gâşte) şi mai trăieşte de asemenea cu un mare regret, o singură amintire care nu-i dă pace (Cu mai mulţi kilometri în urmă). El, paradoxal trăieşte şi nimeni nu poate pune la îndoială acest lucru. Este şi asta o ”felie de viaţă”, chiar dacă mai altfel.
Apăsătoare prin nevinovata lor narativitate, sincere prin coborârea limbajului din Parnas, şi inofensive prin neasumarea actuală ”Celelalte poveşti de dragoste” ale lui Lucian Dan Teodorovici sunt probabil cele mai bune scrieri ale autorului de până acum. O carte care te face să te bucuri de fiecare fărâmă de viaţă care îţi face cu ochiul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu