Ceea ce m-a supărat cel mai tare la cartea lui Ehrhardt este că am am decelat una dintre sursele răului în societatea modernă, văzută de unii ca emancipare a femeii, dar pe care eu o consider manipularea şi masculinizarea acesteia. Să educi o femeie să nu mai zâmbească, ceea ce face Ehrardt în multe dintre paginile cărţii sale mi se pare un precedent periculos, care precede educaţia contraceptivă a acestora. E felul lui Ehrardt şi a multor feministe radicale de a spune: nu mai faceţi copii, acesta este un semn de slăbiciune. A nu se înţelege greşit, nu militez pentru dictatura făraşului, a mopului şi a cratiţei, am fost şi sunt mai departe de părerea că într-o familie sarcinile se împart, milităreşte sau mutual. Pentru că oricum aţi lua-o, o relaţie în doi este un şir nesfârşit de compromisuri. Iată mai jos un pasaj din "Fetele bune ajung în rai, fetele rele ajung unde vor" pe care îl redau pentru a mă face mai uşor înţeles. Citindu-l veţi înţelege că dacă păcatul original al bărbatului e curiozitatea, al femeii este zâmbetul. Probabil că Eva nu i-a zâmbit lui Adam când i-a dat mărul, însă i-a zâmbit ulterior ca proasta, transformând acest exerciţiu muscular într-un rictus permanent. Pasajul, vă rog:
FORME DE SUPUNERE
De fapt, zâmbetul e ceva foarte frumos. Zâmbetul exprimă un sentiment de viaţă plin de bucurie, de tihnă. A-i zâmbi unui om înseamnă a intra în contact cu el, a-l accepta. Zâmbetul devine totuşi o capcană atunci când femeile zâmbesc în mod neadecvat, când zâmbetul devine o constrângere. Acest zâmbet permanent reflectă autonegarea.
Zâmbetul devine supunere când semnalizează: "Eu vreau să mă adaptez situaţiei, eu mă fac mică, eu sunt cuminte."
În general femeile nu ştiu că prin zâmbetul lor transmit un metamesaj, care le face neajutorate şi supuse:
Ele zâmbesc rugător, cu toate că exprimă o cerere:
Metamesajul: Nu-mi lua cererea în serios.
Zâmbesc interogativ, deşi au luat o decizie justă.
Metamesajul: Găseşti şi tu că decizia e justă?
Zâmbesc muşcător, dar nu îndrăznesc să se apere.
Metamesajul: Eu sunt la discreţia ta, nu am de ales, îmi ţin gura.
Zâmbesc prosteşte şi mereu îşi camuflează inteligenţa.
Metamesajul: Eu sunt proastă, am nevoie de tine, nu trebuie să te temi de mine.
Zâmbesc stânjenite, deşi au avut nişte realizări bune.
Metamesajul: Mă simt penibil, fiindcă am reuşit. N-o să mă umflu acum în pene.
Zâmbesc cu bunătate şi îi amăgesc pe alţii, nu-i lasă să vadă că, de fapt, sunt supărate.
Metamesajul: Eu sunt foarte supărată, dar nu am curajul să o arăt direct.
Zâmbesc cochet, crezând că numai prin cochetărie îşi vor atinge scopul.
Metamesajul: Iartă-mi nepriceperea sau prostia, eu vreau să fiu întotdeauna drăguţă. Doar sunt numai o femeie.
Ele zâmbesc de parcă ar fi prinse asupra faptei, dacă se întâmplă să se gândească o dată şi la ele însele.
Metamesajul: N-o să mai fac. Iartă-mă.
Zâmbesc neajutorate, când nu se mai descurcă.
Metamesajul: Sunt absolut inofensivă, numai tu mă poţi ajuta.
Zâmbesc, scuzându-se, deşi şi-au impus părerea în mod îndreptăţit.
Metamesajul: Îmi pare rău că am primit ceea ce îmi doream. Sunt gata să retrag totul.
Zâmbesc ezitând, deşi sunt sigure pe ceea ce spun.
Metamesajul: Sunt gata să-mi schimb părerea."
Prin urmare, eu de aici înţeleg un singur lucru. Că autoarea ar fi trebuit mai degrabă să scrie o carte umoristică, despre culpabilitatea eternă la femei, şi nu un ghid fabulist despre cum să le interpretăm zâmbetul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu